Wednesday, November 19, 2008

Fatwa oleh Majlis Fatwa Kebangsaan...


Gambar sekadar hiasan

Baru-baru ni agak kecoh berkenaan bantahan kekumpulan NGO yang tak berkenaan mengenai fatwa yang dikeluarkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan mengenai masalah 'pengkid' atau 'tomboy' ini. Sebagai umat Islam kita memang tidak senang dengan perkembangan ini kerana masalah fatwa ini adalah hal ehwal umat Islam yang tiada kena-mengena dengan masyarakat bukan Islam. Islam mempunyai hukum-hakam yan g tersendiri yang tidak difahami oleh masyarakat bukan Islam. Sewajarnya mereka tidak campur tangan dalam hal-hal yang sedemikian.

Saya merasakan mereka yang membantah ini seperti seseorang yang bermain ragbi membantah undang-undang permainan bola sepak yang tidak boleh menggunakan tangan. Tentulah orang yang bermain bola sepak akan mentertawakan mereka , kerana mereka bermain di gelangang yang berlainan. Sewajarnya mereka ini menjaga hal-ehwal agama mereka sahaja dan tidak menyibuk hal ehwal agama islam , sebagaimana firman Allah dalam surah Al Kafiruun...la kum di nu kuum, waliyadieen ..." bagi kamu ugama kamu , bagi kami ugama kami...".

Persoalan yang saya ingin timbulkan ialah , adakah umat Islam benar-benar menghormati pandangan Majlis Fatwa Kebangsaan..?? Sedarkah kita bahawa majlis fatwa telah mengeluarkan fatwa tentang merokok...!!??

Di Malaysia, Muzakarah Jawatankuasa Fatwa, Majlis Kebangsaan Hal Ehwal Islam Malaysia Kali Ke-37 yang berlangsung pada 23 Mac 1995 telah memutuskan bahawa amalan merokok itu hukumnya adalah haram menurut pandangan Islam. Namun fatwa ini kurang mendapat publisiti berbanding fatwa yang mengharamkan Botox atau fatwa tentang klon.

Fatwa Negeri Selangor Darul Ehsan yang telah diwartakan pada 7 Disember 1995 di bawah Enakmen Pentadbiran Perundangan Islam 1989 telah menyebutkan bahawa amalan menghisap apa jua jenis rokok adalah haram bagi mana-mana orang Islam.

Fatwa Negeri Perlis memutuskan bahawa menanam tembakau atau merokok dan memanfaatkan hasil tembakau adalah haram.

Jawatankuasa Fatwa Negeri Kedah berpegang kepada fatwa merokok adalah haram walaupun sehingga kini belum ada penguatkuasaan berhubung perkara itu kerana berdasarkan pendapat pengamal perubatan bahawa perbuatan merokok boleh mendatangkan mudarat.

Jawatankuasa Fatwa Negeri Melaka juga telah bersetuju menerima pakai keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa, Majlis Kebangsaan Hal Ehwal Islam Malaysia Kali Ke-37 bahawa amalan merokok itu hukumnya adalah haram.

Menurut seorang sarjana Islam yang terkenal Dr Yusuf Al Qardawi dalam buku nya Fatawa Muasirat menulis

Daripada penjelasan yang diberikan , saya berpendapat pandangan yang menghalalkan rokok adalah tidak dapat diterima sama sekali malah pendapat sebegitu boleh dianggap salah. Jesteru itu, kita hanya mempunyai dua pilihan hukum iaitu makruh atau haram. Berdasarkan kajian terkini, penetapan hukum haram adalah lebih tepat disudut alasan dan hujahnya”

Lujnah fatwa di Universiti Al-Azhar, Mesir mengeluarkan fatwanya berkenaan dengan menghisap rokok (al-dukhan):

Menghisap rokok adalah tetap dengan yakinnya mengikut ahli pengetahuan dan para pakar dan persidangan-persidangan perubatan antarabangsa ianya memudaratkan kesihatan, kerana ia menyebabkan barah paru-paru dan kerongkong dan mendatangkan mudarat yang amat sangat atas mereka yang ketagih menghisapnya, sebagaimana ia memudaratkan hartabenda kerana mengeluarkan belanja dalam benda yang tidak mendatangkan faedah kepada manusia; sesungguhnya Rasulullah s.a.w. menegahkan tiap-tiap perkara yang memudaratkan kesihatan dan harta benda, dan daam hadith Nabi s.a.w. bersabda: “jangan kamu memudaratkan dan terkena mudarat”. Dengan ini kami berpendapat haram merokok, mengimportnya, mengeluarkannya dan menjalankan perniagaan di dalamnya. Wallahu a’lam”.

Fikir-fikirkan lah tuan-tuan....tepuk dada tanya IMAN...jgn tepuk dada kelluar asap je....

No comments: