Sunday, August 23, 2009

ATND CONFERENCE

Pada 7 Ogos hingga 10 Ogos lepas , saya telah dijemput untuk menghadiri persidangan Alliance for the Treatment of Nicotine Dependence (ATND) untuk Asian Region. Syarikat Pfizer telah sudi menjemput saya bersama 10 orang lagi delegasi dari Malaysia yang terdiri dari Pakar Perubatan yang terlibat dengan rawatan berhenti merokok. Diantara pakar-pakar yang hadir ialah Dr Abd Kadir , Pengarah Hosp Permai JB , Kol (Dr) Mohd Shah, dari Hosp Ipoh, LKol ( B) Dr Mohd Salleh, Dr Paran , Dr Kamalanathan dan lain-lain lagi.

Ianya adalah satu pengalaman yang amat menarik dan amat bermakna apabila bertemu dengan ramai pakar-pakar perubatan dari seluruh dunia yang merawat masalah ketagihan merokok ini. Pelbagai maklumat terbaru dapat saya ketahui termasuk kaedah rawatan yang akan datang tidak lama lagi iaitu immunisasi berhenti merokok.

Sempat juga pergi ke Tembok Besar China di Badaling , Beijing. Semput jugak nafas mendaki bukit di situ. Saya cuma mampu membayangkan bagaimana pekerja yang membina Tembok Besar ini mampu membina struktur sehebat ini pada zaman dahulu yang tidak mempunyai alatan pembinaan seperti sekarang ini. Tidak hairan lah ia menjadi salah satu dari 7 keajaiban dunia. Wallahualam

Kenangan di Tembok Besar China



Delegasi dari Malaysia ke persidangan ATND , Asia


ATND , Beijing dari 8 Aug hingga 9 Aug

No comments: