Wednesday, August 22, 2012

Masalah Obesiti seantero dunia.......!!

Obesiti adalah satu masalah kesihatan yang semakin membimbangkan di seluruh dunia pada zaman moden ini. Di Amerika Syarikat masalah ini semakin meruncing dan Malaysia pula mengikuti mereka dengan rapat sekarang. Masalah kegemukan ini janganlah kita pandang sekadar masalah kosmetik luaran atau masalah fitness sahaja. Ia adalah satu bentuk bencana kesihatan zaman moden ini. Ia melibatkan kos yang berbillion dollar setahun. Pada tahun 1998 kos perubatan akibat penyakit bawaan obesiti di USA adalah 78.5 billion dollar, dan ia telah meningkat dua kali ganda kepada 147 billion dollar pada tahun 2008.




Orang yang gemuk atau obes ini menghadapi masalah sosial seperti diskriminasi dan prejudis di sekolah, tempat kerja, sektor pekerjaan secara umum dan juga pada situasi sosial yang lain. Bagi seseorang yang gemuk dan obes, mereka akan cuba menyembunyikan kelemahan ini dengan memakai pakaian yang besar dan juga merasa rendah diri dalam pergaulan seharian. Sebenarnya semua orang adalah terdedah kepada masalah ini. Hakikat yang sebenarnya yang perlu dibimbangi oleh orang yang gemuk atau obes ini adalah masalah kesihatan bawaan obesiti.

Obesiti atau kegemukan bukanlah semata-mata mempunyai berat badan yang berlebihan. Definasi yang paling tepat adalah mempunyai lebihan lemak atau tisu adipos yang berlebihan di tempat-tempat tertentu pada tubuh badan manusia. Ini untuk membezakan seorang ahli bina badan yang juga mempunyai berat badan yang berlebihan, tetapi berat badan itu adalah kerana mereka mempunyai otot yang bersaiz besar dan otot pula adalah lebih berat daripada lemak secara umumnya.




Faktor-faktor yang menjadi punca kepada masalah kegemukan adalah:

1. Makanan dan minuman

2. Kurang melakukan aktiviti fizikal

3. Kekurangan vitamin, mineral, asid lemak omega 3, enzim dan anti oksidan

4. Masalah ketidakseimbangan hormon

5. Stress yang tidak terkawal

6. Tidur yang tidak mencukupi

UNTUK BACAAN SELANJUTNYA...DAPATKAN BUKU :

 " 8 RAHSIA MENGURUSKAN BADAN TANPA BERDIET DARI PERSPEKTIF SAINS & SUNNAH"


No comments: