Monday, January 27, 2014

Fahami Bahaya Pemanis Gantian




Dalam artikel saya sebelum ini, saya banyak menulis tentang bahaya gula dan fruktosa kepada kesihatan. Ramai pembaca yang bertanya kepada saya tentang pemanis gantian yang manakah yang terbaik untuk menggantikan gula. Disini saya akan terangkan serba sedikit tentang pelbagai pemanis gantian yang berada dipasaran dan kesannya kepada kesihatan.
Pemanis gantian di cipta sebagai satu alternative kepada sesiapa yang inginkan rasa manis tetapi tidak mahukan kalori yang berlebihan daripada gula biasa. Ia banyak digunakan dalam makanan dan minuman proses yang di promosikan sebagai rendah kalori atau ‘diet’ atau ‘tiada gula’ yag sepatutnya lebih baik untuk kesihatan. Pemanis gantian ini mempunyai rasa yang manis tetapi  mempunyai kalori yang rendah, oleh itu secara umumnya ia akan di kaitkan sebagai alternatif yang baik untuk menurunkan berat badan dan membantu pesakit kencing manis mengawal paras gula dalam darah. Beberapa  contoh pemanis gantian yang popular dipasaran adalah saccharin, maltodekstrin, sorbitol, aspartame, sucralose dan P3 (Nano Sweeta) .
Terdapat kajian mendapati pengambilan beberapa jenis pemanis gantian ini mempunyai beberapa risiko kesihatan jika diambil untuk jangkamasa panjang.
Saccharin adalah diantara pemanis gantian yang telah lama berada dipasaran dan ianya dipanggil sebagai ‘ibu gula’ kerana rasanya amat manis. Ia dijumpai sejak tahun 1879 dan ianya banyak digunakan pada masa dahulu dan mempunyai rasa pahit sedikit apabila ditelan (bitter after taste). Ianya banyak digunakan dalam jeruk buah-buahan. Sekarang ianya tidak lagi digunakan secara meluas kerana terdapat kajian mendapati ianya boleh menyebabkan kanser pundi kencing. Terdapat kajian terbaru yang menyangkal fakta ini dan menyatakan ianya selamat untuk kegunaan manusia. Tetapi reputasi saccharin masih lagi tidak dapat dipulihkan dan ianya masih tidak popular sekarang kerana terdapat banyak lagi pemanis tiruan yang lain dipasaran.
Maltodekstrin atau High Fructose Corn Syrup adalah pemanis gantian yan dibuat dari jagung. Ia mempunyai indeks glisemik yang sangat tinggi. Ianya digunakan secara meluas dalam industri pemakanan sekarang dan ianya juga mempunyai rasa yang sangat manis. Ia juga mempunyai nilai indeks glisemik yang sangat tinggi dan menyebabkan risiko kesihatan yang tinggi. Kajian terbaru mendapati maltodekstrin boleh menyebabkan masalah kencing manis, sakit jantung, kegemukan dan hati berlemak (fatty liver). Pengambilan maltodekstrin selalunya tidak kita sedari kerana ianya tidak dilabel sebagai gula atau pemanis gantian tetapi dinyatakan sebagai pemekat atau 'fillers'.
Sorbitol atau mannitol pula adalah sejenis pemanis gantian yang dipanggil sebagai gula alkohol atau mannitol. Ia banyak digunakan dalam gula-gula getah dan dilabel sebagai ‘no sugar’ atau ‘tanpa gula’. Sorbitol boleh menyebabkan masalah gastrik dan juga gangguan usus serta cirit-birit jika diambil secara berlebihan. Terdapat sejenis lagi pemanis dari jenis yang sama yang dipanggil ‘xylitol’ yang mempunyai rasa yang manis. Xylitol banyak digunakan dalam ubat gigi dan juga gula-gula getah kerana terdapat kajian menunjukkan ianya boleh mencegah kerosakan gigi dan gigi berlubang (dental carries).
Aspartame adalah pemanis gantian yang amat popular sekarang. Ianya banyak digunakan sebagai pemanis gantian kepada gula sebagai alternatif yang mempunyai kalori yang lebih rendah. Ia telah digunakan sejak 30 tahun dahulu dan banyak terdapat dalam yogurt, minuman bergas, sachet pemanis gantian dan gula-gula getah. Terdapat dakwaan yang menyatakan aspartame boleh meningkatkan risiko kanser, tumor otak, sakit Parkinson, sawan, mudah lupa, kencing manis dan fibromyalgia.
Dalam kajian yang dinamakan Nurses Health Study dan Health Professional Follow up Study menunjukkan pengambilan aspartame meningkatkan risiko kanser darah jenis Hodgkin lymphoma dan multiple myeloma dikalangan orang lelaki. Terdapat kontroversi dalam kajian saintifik yang dilakukan kerana terdapat pula kajian- kajian yang lain pula menunjukkan tiada kaitan diantara pengambilan aspartame dengan kanser.
Pengambilan aspartame secara berlebihan dilaporkan dalam satu kajian boleh meningkatkan tekanan oksidatif kepada otak dan mengurangkan bekalan glukosa kepada otak. Aspartame juga mengurangkan kadar bahan neurotransmitter (serotonin, noradrenaline dan dopamin)  dalam otak. Ia akan menyebabkan masalah gangguan fungsi memori  otak dan menjadikan seseorang cepat lupa. Laporan tersebut juga menyatakan bahawa kadar purata pengambilan aspartame di USA dan Eropah adalah jauh lebih rendah dari kadar yang dicadangkan iaitu 40-50mg/kg/sehari.
Untuk lebih selamat, maka dicadangkan kita tidak mengamalkan aspartame setiap hari kerana terdapat pelbagai data kajian yang berkonflik tentang tahap keselamatan aspartame.
Sukralos (Sucralose) adalah pemanis gantian yang dihasilkan daripada tebu yang dinyahaslikan dengan menambahkan molekul klorin ke dalam struktur molekul sukrosa (gula pasir). Proses ini menimbulkan kontroversi kerana klorin didakwa boleh meningkatkan risiko kanser. Kadar yang dibenarkan pengambilan sucralose adalah 5mg/kg. Terdapat kajian yang dijalankan selama 12 minggu menunjukkan beberapa  kesan sampingan sukralos iaitu ia mengganggu penyerapan ubat-ubatan yang dimakan kerana ia menghalang enzim-enzim penyerapan dalam usus, disamping itu ia menyebabkan masalah cirit-birit dan mengurangkan jumlah bakteria baik dalam usus. Kajian ini juga disangkal oleh satu kajian lain yang menunjukkan sukralos tidak mempunyai kesan sampingan seperti yang didakwa. Oleh kerana itu ianya masih dijual dipasaran. Sebagai pengguna pilihan adalah ditangan kita samada untuk menggunakan sukralose sebagai pemanis tiruan dalam pemakanan seharian kita.
Terdapat sejenis pemanis gantian asli yang terbaru berada dipasaran yang dipanggil sebagai P3 atau Nano Sweeta. Ia dihasilkan dari ekstrak tebu secara proses nano teknoloji. Ia sangat manis dan rasanya seperti gula biasa. Ia juga tidak mengandungi kalori dan mempunyai indeks glisemik kosong. Ia boleh digunakan sebagai pengganti gula dalam minuman dan masakan. Walaubagaimanapun pengambilan yang berlebihan akan menyebabkan sedikit masalah cirit-birit. Biasanya ia diambil hanya ‘setitik’ bersamaan dengan kemanisan satu sudu gula dan amat mudah digunakan setiap hari dan ini tidak akan menyebabkan masalah cirit birit. Ia juga dijual dalam bentuk kristal halus seperti gula pasir dan boleh digunakan untuk membuat kek, kuih dan biskut. Ia adalah lebih sihat berbanding gula biasa dan boleh digunakan oleh pesakit kencing manis untuk mengawal pengambilan gula dan membantu menurunkan berat badan.
Utamakanlah kesihatan dalam pengambilan pemanis gantian yang selamat dan sihat sebagai ganti gula yang boleh memudaratkan kesihatan anda.

Jika anda boleh mengamalkan minuman teh atau kopi tanpa gula itu adalah lebih baik untuk kesihatan anda.

Dr Norman Mohd Norawi
MBBS, MSc(UCSI), FAGE



3 comments:

Anonymous said...

Pemanis tiruan memang bahaya. saya baca di sini. http://ibugulasucralose.blogspot.com/

mungkin dr juga tahu tentang stevia, pengganti gula yang lebih baik. http://drstevia.blogspot.com/

Anonymous said...

SALAM DR,

lactose termasuk juga pemanis tiruan ke?

Unknown said...

as salam Dr.. sya ingin bertanya..apakah kesan pengambilan minuman extra joss yg berlebihan thdp kesihatan kita..sekian