Monday, January 27, 2014

Menjawab Persoalan mengenai Pemanis Gantian P3


Saya telah dihujani persoalan tentang pemanis gantian P3 Pemanis yang popular dipasaran. Bagi menjawab persoalan ini saya akan menjawab mengikut maklumat yang saya tahu mengenai produk ini.

Memandangkan produk ini sangat baru dalam pasaran, maklumat yang ada amat terhad dan saya tidak menjumpai laporan kajian mengenainya dalam Jurnal-jurnal perubatan yang popular.

Didalam artikel saya perkataan yang sepatutnya digunakan adalah " PEMANIS GANTIAN" bukannya Pemanis Tiruan. Oleh itu contohnya yang nyatakan dalam artikel saya adalah jenis-jenis Pemanis gantian.

P3 juga dikenali sebagai Nano Sweeta adalah pemanis gantian jenis 'Natural' atau Asli dan bukan sintetik.

Maksud sintetik yang saya gunakan dalam artikel saya adalah istilah secara 'harfiah' yang bermaksud produk ini dihasilkan dikilang dari tebu dan bukan lah terhasil secara semulajadi seperti 'Stevia' atau Madu.

Saya juga merujuk kepada Prof Muhammad Mubin Mat Nor seorang pakar biokimia yang telah membuat kajian terhadap produk P3 (Nano Sweeta)  ini dan ia mendapati tiadanya bahan asing didalamnya, oleh kerana itu ia adalah pemanis asli dan bukan sintetik.

Artikel tentang bahaya pemanis gantian ini telah saya tulis sebelum ini adalah tentang aspartame, sucralose, sorbitol dan maltodekstrin. Semua jenis pemanis gantian ini mempunyai kajian saintifik yang menunjukkan data yang berkonflik dan bertentangan. Ada juga kajian yang terbukti dari segi sains yang ianya merbahaya kepada kesihatan sebagaimana yang terdapat dalam artikel ini.

P3 adalah satu produk yang amat unik dan ianya tidak termasuk dalam pemanis gantian yang merbahaya kepada kesihatan. Saya mendapati P3 ini amat baik kerana rasanya amat manis seperti gula dan kandungan kalori untuk sebotol kecil P3 ini cuma 5kcal, oleh kerana setiap botol mengandungi 300 titik, maka setiap titik mengandungi hanya 5/300 kcal = 0.016 , iaitu sangat rendah dan hampir kepada 0 kalori.

Saya membuat pemerhatian sendiri dengan P3 iaitu apabila diambil dalam kuantiti yang sangat banyak (sehingga sebotol atau sehingga 5 sudu kristal P3 ) ia boleh menyebabkan najis menjadi cair dan apabila membuang air besar akan menyebabkan rasa cirit-birit. Memandangkan P3 hanya diambil beberapa titik sahaja, maka masalah cirit-birit ini tidak akan terjadi dengan pengambilan yang biasa. Sebagai seorang doktor saya perlu menasihatkan kepada pengguna P3 agar tidak berlebihan dalam mengambil P3 ini.

Fenomena ini cirit-birit ini juga berlaku apabila seseorang mengambil Vitamin C dalam kuantiti dos yang tinggi. Jika Vitamin C diambil sehingga 1000mg sehari ia tidak menyebabkan cirit-birit tetapi jika diambil sehingga 10,000mg sehari boleh menyebabkan masalah cirit-birit yang sementara, tetapi ianya tidaklah bahaya kepada kesihatan. Ini  tidak pula bermakna Vitamin C tidak baik kepada kesihatan.

Oleh kerana itu ia adalah produk yang mempunyai indeks glisemik 'kosong' dan ini adalah sesuatu yang amat baik untuk pesakit kencing manis (Diabetis) dan orang yang ada masalah kegemukan akibat sindrom metabolik yang berpunca dari pengambilan karbohidrat berlebihan seperti gula.

Kajian klinikal akan dijalankan untuk mengkaji secara saintifik dan lebih mendalam lagi tentang P3 dan kebaikannya kepada pesakit diabetis oleh Prof Muhammad Mubin tidak lama lagi. Saya juga berminat untuk turut serta dalam kajian tersebut. Dengan kajian ini maka fakta sains tentang P3 akan lebih mantap dan dipercayai dari segi saintifik.

Saya berharap jawapan saya akan memberikan kelegaan kepada pengguna P3 dan saya juga adalah pengguna P3 sejak lebih enam bulan.

Dalam blog ini saya letakkan artikel yang lengkap yang disiarkan dalam Harian Metro harini (27 Jan 2014).

Saya akan menulis sambungan artikel tentang Pemanis Gantian Asli pada minggu depan.

Wassalam

Dr Norman

1 comment:

Anonymous said...

Dr,ada claim mengatakan p3 ini adalah sucralose. Saya ingin bertanyakan bagaimanakah kita boleh memastikan bahawa p3 ini adalah asli?risau sebab sy pengguna daily nye.