Saturday, August 29, 2015

TIADA KAITAN TELUR DENGAN SAKIT JANTUNG





MAKAN TELUR TIDAK BERKAITAN DENGAN RISIKO PENYAKIT JANTUNG DAN KOLESTEROL TINGGI

Saya pernah menulis diakhbar ini tentang kaitan telur dengan sakit jantung 2 tahun lepas. Baru-baru ini apa yang saya tulis dua tahun dahulu telah disahkan oleh USDA dalam laporannya tahun 2015 ini. Telur selalu mendapat reputasi yang buruk dan selalu dikaitkan sebagai punca kepada masalah kolesterol tinggi. Kajian terbaru menunjukkan, telur bukanlah punca kepada masalah kolesterol yang tinggi dalam darah.


Dalam tahun 2015, dalam panduan pemakanan di USA melalui 2015 USDA Dietary Guidelines Advisory Committee telah menarik balik gesaan mengurangkan kolesterol dalam makanan seperti telur. Ini kerana terlalu banyak kajian sains telah menunjukkan makan makanan berkolesterol tinggi seperti telur tidak meningkatkan risiko penyakit jantung dan juga tidak meningkatkan paras kolesterol.
Telur sememangnya mempunyai kandungan kolesterol yang tinggi, tetapi ia tidak menyebabkan kolesterol dalam darah meningkat dengan banyak. Terdapat banyak kajian yang merumuskan bahawa, makan telur adalah baik untuk kesihatan kerana ia mengandungi pelbagai khasiat zat makanan yang tinggi.


Kajian epidemioloji yang mengkaji jumlah populasi yang besar tentang pemakanan dan kesihatan telah mendapati tiada kaitan secara lansung diantara pemakanan telur dan risiko sakit jantung sebagaimana dalam satu kajian  pada tahun 2007  yang dijalankan oleh University of Medicine & Dentistry, New Jersey yang  melibatkan seramai 9734 orang menunjukkan bahawa makan telur tidak meningkatkan risiko strok, sakit jantung koronari apabila seseorang makan lebih dari 6 biji telur seminggu. Pengkaji membuat kesimpulan bahawa tidak terdapat kaitan diantara pengambilan telur setiap hari dengan penyakit kardiovaskular yang mana ia juga menunjukkan kaitan yang lemah diantara paras kolesterol yang tinggi dengan pengambilan telur.
Satu laporan yang diterbitkan dalam British Medical Journal (BMJ) dalam bulan Januari 2013 daripada laporan oleh sekumpulan saintis  dari Huazhong University of Science and Technology yang menganalisa semula 17 kajian tentang kaitan diantara telur dan kolesterol. Kesimpulan yang diberikan oleh mereka adalah makan telur setiap hari adalah baik  dan tidak berkaitan dengan peningkatan risiko sakit jantung atau stroke kepada seseorang yang sihat. Kajian terbaru ini menunjukkan, saranan untuk mengurangkan pengambilan telur untuk menurunkan paras kolesterol adalah sesuatu yang kurang tepat.



Satu kajian oleh Harvard , USA yang JAMA (Journal of American Medical Association) pada tahun 1999 yang mengkaji kaitan tentang pengambilan telur dan risiko penyakit kardiovaskular. Kajian ini djalankan selama 8 tahun. Kesimpulan daripada kajian ini menunjukkan bahawa tiada bukti yang menunjukkan bahawa makan telur setiap hari menyebabkan risiko penyakit jantung dan strok kepada wanita dan lelaki. Kesimpulan ini dibuat selepas membuat semakan dengan faktor-faktor lain seperti umur, tabiat merokok dan lain-lain faktor risiko untuk penyakit jantung dan strok. Ini adalah satu bukti kajian yang cukup kuat untuk menolak kenyataan yang mengaitkan telur sebagai faktor yang menyebabkan masalah kolesterol dan sakit jantung serta strok.







Satu fenomena yang agak menarik adalah jika telur menjadi punca masalah kolesterol dan sakit jantung koronari sudah pasti masyarakat dalam negara-negara yang pengambilan telur paling tinggi akan mendapat masalah sakit jantung tertinggi, tetapi realitinya jauh bertentangan. Ini adalah kerana negara paling tinggi pemakanan tinggi dengan telur adalah Jepun iaitu secara puratanya 328 telur setahun setiap seorang di Jepun dan di ikuti dengan Sepanyol dan Peranchis. Ketiga-tiga negara ini mempunyai kadar penyakit jantung paling rendah dalam dunia.
Pada tahun 1999, Prof Hu dan saintis daripada Harvard School of Public Health telah melaporkan dalam The Journal of the American Medical Association (JAMA) berdasarkan analisis data-data daripada kajian Nurses’ Health Study dan  Health Professionals Follow-Up Study menunjukkan tiada kaitan secara lansung diantara pengambilan telur setiap minggu dengan risiko penyakit jantung dan strok dikalangan lelaki dan wanita. Laporan ini akhirnya membuatkan masyarakat saintis mula menolak kaitan diantara pengambilan telur dan sakit jantung koronari serta paras kolesterol tinggi dan ianya akhirnya diterima oleh USDA pada tahun ini.


Data kajian daripada beberapa kajian yang besar telah menunjukkan bahawa kolesterol dalam pemakanan tidak berkaitan dengan paras kolesterol darah dan juga insiden penyakit jantung koronari. Diantara kajian-kajian tersebut adalah Framingham Heart Study, Multiple Risk Factor Intervention Study (MRFIT), Lipid Research Clinics Prevalence Trial, Alpha-Tocopherol, Beta Carotene Cancer Prevention Study, Nurses’ Health Study, The Health Professionals Follow-Up Study
Anda perlu makan secara sihat dengan makanan berserat tinggi, makan sayur-sayuran, buah-buahan, kurangkan gula dan makan ikan . Dengan tabiat pemakanan seperti ini, maka anda boleh makan telur setiap hari sebagai salah satu menu makanan sihat anda. Pemakanan sihat dan berseimbang masih perlu diamalkan untuk memastikan kolesterol anda terkawal dan risiko mendapat penyakit jantung, strok, darah tinggi dan kencing manis dikurangkan.



Telur amat berkhasiat dan perlu dimasukkan dalam pemakanan sihat seharian kita terutama dikalangan kanak-kanak, orang tua dan pesakit-pesakit kronik. Ini juga kerana faktor harganya yang murah dan mudah didapati dan ianya dapat membekalkan protin yang sihat disamping zat-zat lain yang sangat penting untuk kesihatan.Kandungan telur yang sihat dan amat baik untuk kesihatan adalah protin dalam telur adalah protin lengkap dan mudah dihadamkan. Asid aminonya adalah dalam nisbah yang terbaik dan ia juga rendah kalori. Kuning telur mengandungi choline yang baik untuk kesihatan saraf otak dan pertumbuhan otak bayi yang sihat. Kandungan lutein dan zeaxanthin iaitu sejenis anti oksidan yang tinggi dalam kuning telur yang lebih mudah diserap oleh usus kerana kandungan lemak dalam telur yang lebih tinggi. Ia penting untuk kesihatan mata dengan mencegah masalah katarak dan degenerasi makular yang boleh mengakibatkan masalah buta. Kandungan vitamin D yang tinggi dalam telur juga amat baik untuk tulang yang kuat dan sihat kerana ia membantu penyerapan kalsium dari usus. Ia juga penting untuk kesihatan usus dan membantu mengawal berat badan. Lain-lain vitamin yang tinggi dalam telur adalah vitamin B2 ( Riboflavin), asid folik dan vitamin B12.


Kesimpulannya, makan telur secara sederhana adalah tabiat pemakanan yang sihat. Ia boleh membantu membekalkan vitamin dan zat-zat protin yang diperlukan oleh badan manusia. Makan telur setiap hari juga tidak akan meningkatkan paras kolesterol dan malahan ia tidak meningkatkan risiko sakit jantung dan strok. Makan telur juga boleh membantu mengawal berat badan dengan lebih baik.

Dr Norman Mohd Norawi

MBBS, MSc(UCSI), FAGE

2 comments:

Anonymous said...

assalam
benar doktor. hampir 2 tahun saya telan 15 biji telur setiap minggu. cholesterol ok, rasa semakin sihat...saya carrier thalassemia...dulu selalu ambik multivitamin, folic acid, spiriluna tablets...amik telur, madu, habbatussauda oil, minyak zaitun...

vANniLLa cHoCoLaTe said...

waaahhh tahniah..
sy pon mengambil telur yg banyak sebab ikot cara diet atkins.. even mkn telur yg bnyak sy alhamdulilah xder penyakit yg serius seperti kolestrol, darah tinggi & kencing manis.