Thursday, May 14, 2009

Umrah ke tanah suci

Alhamdulillah, saya telah selamat kembali ke tanah air selepas menunaikan Umrah & Ziarah ke Tanah Suci Mekah & Madinah dari 4.4.09 hingga ke 15.4.09. Pengalaman disana , Alhamdulillah cukup memberikan satu tarbiah yang cukup berkesan di dlam hati sanubari saya.

Insyaallah , saya akan cuba beristiqomah dengan apa yang saya dapat dari pengalaman disana dengan sembahyang berjemaah , tadarus Al Quran dan munajat serta berdoa penuh yakin kepda Allah.

Satu pengalaman yang saya perhatikan di sana adalah cuaca dan aktiviti yang dilakukan disana boleh menyebabkan masalah kesihatan kepada tetamu Allah semasa di tanah suci.

Cuaca yang panas boleh menyebabkan masalah kekeringan ( dehydration) dan ini akan menyebabkan badan menjadi lesu dan tidak bermaya. Untuk mengatasi masalah ini , minumlah banyak-banyak air mukjizat nabi Ismail iaitu air Zam-Zam yang disediakan di kedua-dua masjid disana. Insayallahmasalah ini boleh dihindarkan.

Maslah batuk-batuk juga akan berkurangan jika kita selalu meminum air zam-zam kerana mulut yang kering boleh menyebabkan mudah jangkitan kepada tekak kita.

Aktiviti fizikal yang banyak berjalan di sana juga boleh menyebabkan tapak kaki pecah dan ini boleh menjadi punca kepada masalah jangkitan kaki terutamanya kepada pesakit kencing manis, oleh itu selalulah memeriksa tapak kaki , rendam dengan air suam dan sapu lah losyen kaki untuk mengelakkan ianya pecah.

begitu lah serba sedikit pandangan saya. Insyaallah saya akan pergi lagi kesana dimasa depan kerana rindukan suasana beribadah di sana. Amiin , Insyaallah

No comments: