Monday, June 3, 2013

Pemakanan mencegah Kanser



Kanser adalah penyakit yang amat ditakuti oleh masyarakat zaman sekarang. Hampir semua orang kenal dengan seseorang yang mengidap penyakit ini. Terdapat pelbagai kaedah yang boleh kita lakukan untuk mengesan awal kanser dengan ujian darah, X- Ray, CT Scan , MRI, Ultrasound, Pap Smear dan sebagainya. Tetapi semua prosedur ini hanyalah untuk pengesanan awal dan bukanlah pencegahan yang sebenarnya. Tidak dinafikan pengesanan awal kanser adalah satu langkah yang baik untuk kejayaan pemulihan dalam rawatan kanser .


Pencegahan kanser dengan pemakanan adalah satu kaedah yang amat baik untuk mengurangkan risiko mendapat kanser dari bermula. Kajian terbaru membuktikan bahawa pemakanan memainkan peranan yang amat penting untuk mencegah kanser dan juga dalam rawatan penyakit kanser. Kajian mendapati terdapat pengaruh yang kuat pemakanan yang menjadi punca kanser dan penularan kanser. Terdapat juga makanan yang mampu mencegah dan melambatkan penularan kanser dari bermula. Para saintis memberi anggaran bahawa 35% kanser adalah kerana faktor pemakanan.



Beberapa jenis makanan didapati mampu mencegah kanser dan membantu dalam rawatan kanser dan juga beberapa jenis makanan perlu dielakkan untuk mencegah kanser.

Buah-buahan dan sayur-sayuran

Terdapat banyak kajian mendapati pemakanan yang tinggi dengan buah-buahan dan sayur-sayuran mengurangkan risiko pelbagai jenis kanser. Buah-buahan dan sayur-sayuran mengandungi kandungan bioflavonoids, karotenoids, mineral, asid folik dan vitamin C yang bersifat sebagai anti oksidan yang terbukti mencegah kanser. Sebatian-sebatian ini mampu memperlahankan, menghentikan atau membalikkan proses yang menyebabkan kanser .



Proses ini meneutralkan atau detoksifikasi bahan penyebabkan kanser yang dipanggil karsinogen yang boleh menyebabkan perubahan kepada bahan genetik dalam sel-sel berubah menjadi sel-sel kanser. Sebatian-sebatian ini juga menghasilkan pelbagai jenis enzim pelindung kanser dan menghalang kesan buruk hormon yang boleh meransangkan pertumbuhan sel-sel kanser. Asid folik amat penting untuk penghasilan dan pembaikan DNA normal, dan kajian mendapati paras asid folik yang rendah menyebabkan sel-sel lebih mudah berubah menjadi sel-sel kanser.


Sayur-sayuran seperti brokoli,kobis, bunga kobis dan buah-buahan seperti buah epal, buah berri, limau-oren, jambu, buah ‘naga’ (pitaya) dan lobak merah mengandungi flavonoids yang merupakan anti oksidan yang amat baik dan mampu mencegah kerosakan DNA dalam sel dan boleh mencegah sel-sel berubah menjadi sel-sel kanser.

Kajian mendapati tomato dan produk berasaskan tomato mengandungi likopin yang boleh mencegah kanser prostat. Bawang dan bawang putih juga mengandungi bahan kompaun sulfur yang meningkat sistem immuniti yang melawan kanser dan berpotensi mengurangkan penularan kanser. Teh hijau juga mengandungi anti oksidan ‘katechin’ yang sangat tinggi yang telah dikaji mampu mencegah kanser dengan melawan pembentukan karsinogen, meningkatkan pertahanan tubuh menentang kanser dan menekan penularan sel-sel kanser.





Makan berserat tinggi

Makan makanan yang tinggi serat mampu mencegah kanser teruatamanya kanser usus . Serat yang tinggi akan mempercepatkan pergerakan usus oleh itu ia akan meminimakan tempoh sentuhan bahan karsinogen dengan dinding usus dan mengurangkan risiko kanser usus.

Makan berserat tinggi juga akan membantu mengawal berat badan dan mencegah masalah obesiti kerana ianya mempunyai indeks glisemik yang rendah, oleh itu secara tidak lansung mengurangkan risiko kanser kerana obesiti sangat berkaitan dengan masalah kanser.

MAKANAN BERSERAT TINGGI


Makanan berserat tinggi seperti oat, bran gandum dan beras perang juga mengandungi bahan mineral selenium yang tinggi yang merupakan mineral surih anti oksidan yang mampu mencegah kanser. Menurut satu kajian , selenium mengurangkan risiko mendapat kanser paru-paru , prostat dan kolorektal. Dalam kajian ini seramai peserta diberikan selenium 200 mikrogram setiap hari selama empat setengah tahun, didapati insiden kanser menurunkan dengan nyata. Kajian ini diteruskan dengan kombinasi pengambilan selenium dan vitamin E didapati mampu mencegah kanser prostat. Makanan lain yang kaya dengan mineral selenium adalah seperti kerang, kupang, ikan, udang, sotong, daging dan kacang brazil.



Makanan yang perlu dielakkan

Terdapat beberapa jenis makanan perlu dielakkan atau diminimumkan pengambilannya untuk mencegah kanser seperti makanan proses, makanan berlemak tinggi, makanan berjeruk, ikan kering masin, makanan bergoreng, makanan yang disalai dan makanan yang di awet . Kajian mendapati masyarakat yang makan makanan yang berjeruk, bersalai, bergoreng dan diawet mempunyai kadar kanser perut dan esofagus yang tinggi. Makanan bersalai mempunyai poliaromatik hidrokarbon yang tinggi yang diketahui sebagai bahan karsinogen yang boleh menyebabkan kanser. Garam pada ikan masin boleh mencederakan perut dan meningkatkan risiko mendapat kanser perut. Nitrit dalam daging proses seperti ‘hot-dog’ dan daging berger boleh bertukar menjadi nitrosamin yang diketahui sebagai sejenis karsinogen yang boleh menyebabkan kanser. Kajian mendapati, makanan yang tinggi dengan vitamin C dan vitamin E boleh menghalang pembentukan nitrosamin ini. Kajian juga mendapati makanan ringan seperti kerepek, keropok yang mengandungi bahan pengawet dan perwarna yan tinggi boleh meningkatkan risiko mendapat kanser jika dimakan secara kerap.



Minuman keras beralkohol juga meningkatkan risiko kanser esofagus, perut, mulut, tekak dan hati. Alkohol dalam arak juga menyebabkan tubuh manusia akan mengalami masalah kekurangan asid folik, selenium dan vitamin B kompleks. Disinilah kita nampak hikmahnya dalam Islam diharamkan arak sesungguhnya arak itu terlalu banyak keburukannya.



Makanan yang halal dan ‘toyyiban’(baik) didalam Islam adalah makanan yang diberkati. Ini adalah satu tuntutan Islam untuk menjaga kesihatan dengan pemakanan yang menyihatkan. Marilah kita bersama-sama menjaga jasad kita yang diamanahkan oleh Allah dengan mengambil pemakanan yang sihat dan mampu mencegah kanser.



Wassalam



Dr Norman Mohd Norawi

No comments: