Saturday, June 20, 2015

PUASA TINGKAT IMUNITI TUBUH



KELEBIHAN KESIHATAN DENGAN BERPUASA

Kita akan menyambut Ramadhan Al Mubarak tidak berapa lama lagi, Insyaallah. Ibadah puasa  yang merupakan rukun Islam ketiga adalah suatu kewajipan yang perlu dilaksanakan oleh semua umat Islam kecuali atas beberapa pengecualian yang tertentu. Puasa kita laksanakan untuk mendapat taqwa kepada Allah. Kewajipan berpuasa dalam bulan Ramadhan berdasarkan firman Allah dalam surah Al Baqarah, ayat 183 :
Hai orang-orang beriman, telah diwajibkan atas kamu  berpuasa sebagaimana diwajibkan keatas orang-orang sebelum kamu agar kamu menjadi orang-orang yang bertaqwa.”.


Puasa mempunyai banyak hikmah disudut kesihatan yang perlu kita fahami dan kita yakini kerana syariat Allah adalah suatu yang membawa kebaikan kepada manusia seluruhnya.


Kajian sains telah menunjukkan dengan berpuasa mempunyai banyak faedah kesihatan. Puasa memberikan kesan positif kepada kesihatan psikologi dan fizikal. Puasa yang betul akan membantu kita menurunkan berat badan. Puasa juga membantu sistem pencernaan untuk  penghadaman lebih sempurna dengan memberi kerehatan kepada sistem pencernaan semasa kita berpuasa. Kajian juga mendapati puasa boleh membantu mengawal tekanan atau stress yang tinggi dengan memberi ketenangan psikologi dan bersabar. Dengan memfokuskan kepada ibadah dan juga memperbanyakkan membaca Al Quran maka kadar stres dan tekanan akan menurun. Stres yang tinggi dan tidak terkawal adalah punca kepada pelbagai jenis penyakit seperti sakit jantung, darah tinggi, kencing manis, kemurungan dan sebagainya. Dengan datangnya Ramadhan ini, seharusnya kadar stres kita akan menurun dan memberikan impak positif kepada kesihatan kita secara umumnya.
Berpuasa juga didapati boleh membantu mengawal masalah kolesterol  berlebihan. Kajian oleh pakar jantung di Timur Tengah mendapati semasa bulan Ramadhan, paras kolesterol dalam darah menjadi lebih baik dengan peningkatan paras kolesterol baik HDL dan penurunan paras kolesterol LDL. Ini memberikan kesan positif kepada kesihatan jantung.



Pesakit diabetis akan mendapat kelebihan dengan paras glukosa darah yang lebih terkawal dengan berpuasa.Pesakit diabetis perlu berjumpa dengan doktor dan mendapatkan nasihat yang tepat bagaimana untuk mengubah jadual penggunaan ubat mereka semasa bulan Ramadhan untuk mengelakkan masalah kekurangan glukosa dalam darah yang drastik iaitu ‘hypoglycemia’ . Berpuasa juga meningkatkan sensitiviti insulin kepada sel-sel tubuh dan ia membantu menyeimbangkan sistem metabolisme tubuh dengan mengawal paras gula dengan lebih baik untuk pesakit diabetis jenis 2.


Pada tahun 1994, Persidangan  Antarabangsa kali pertama untuk Kesihatan dan Ramadhan di Casablanca, Maghribi yang telah membentangkan 50 kertas kajian oleh pakar-pakar dari seluruh dunia tentang kelebihan berpuasa kepada kesihatan.Pelbagai kajian telah membuktikan bahawa berpuasa amat baik untuk kesihatan dan kesejahteraan umum tubuh manusia dan juga didapati tiada satu pun kajian menunjukkan kesan buruk berpuasa kepada kesihatan.  Walaubagaimanapun , pesakit yang mengidap penyakit kronik yang teruk seperti sakit jantung, kegagalan buah pinggang, strok dan sebagainya dinasihatkan tidak berpuasa.
Berpuasa akan meningkatkan fungsi hati dan proses detoksifikasi tubuh kita. Sel-sel tubuh dan organ dalaman kita dapat dibersihkan dari pelbagai toksin yang diserap sepanjang tahun. Dengan mengawal pemakanan dalam bulan Ramadhan, sel-sel lemak yang terkumpul akan dibakar dan tubuh akan menjadi lebih kurus dan bertenaga. Oleh itu amat perlu kita tidak makan secara berlebih-lebihan pada waktu malam sepanjang Ramadhan ini.


Dalam satu kajian terbaru yang dibuat di University of Southern California menunjukkan berpuasa selama beberapa jam sehari akan meningkatkan sistem imuniti tubuh manusia dengan penghasilan sel-sel darah putih yang baharu daripada sel-sel ‘stem hemopoietic’. Oleh itu ia akan membantu meningkatkan imuniti tubuh manusia terutama pesakit yang mengalamii masalah sistem imuniti yang rendah. 
Bulan Ramadhan adalah bulan ibadah dan bukannya bulan pesta makanan. Bulan Ramadhan juga adalah bulan latihan dan kawalan diri dari sudut makan, minum, hubungan seksual dan kehendak-kehendak lain. Ia akan membantu membentuk disiplin diri yang baik jika dilakukan dengan sempurna.
Makanan semasa berbuka perlu dikawal jumlahnya dan jenisnya. Jangan terlalu berat semasa berbuka puasa. Berbukalah sebagaimana yang di suruh oleh Rasulullah iaitu dengan makan buah kurma/tamar atau buah-buahan yang manis dahulu. Selepas solat maghrib dan barulah makan makanan yang agak berat dan utamakan makan sayur-sayuran  serta minumlah air secukupnya. Minumlah air mineral atau air kosong dan janganlah amalkan minum air manis dan juga air berkarbonat semasa berbuka puasa. Air manis berkalori tinggi dan mempunyai gula yang banyak yang akan menyebabkan masalah kesihatan dikemudian hari.


Ambillah peluang di bulan Ramadhan ini untuk menjaga makanan yang kita makan dan bukannya kita makan sebanyak-banyaknya semasa berbuka hingga tersandar kekenyangan dan malas untuk bersolat. Budaya kita di Malaysia dengan pasar Ramadhan dimana-mana menyumbang kepada masalah makan berlebih-lebihan semasa berbuka. Ini adalah kerana kita akan membeli makanan di pasar Ramadhan semasa perut sedang lapar dan kita cenderung untuk membeli makanan secara berlebih-lebihan. Apabila berbuka kita selalunya tidak habis dan akan membazir makanan. Budaya ini perlu kita kawal dengan masak sendiri dirumah. Berhemah dan berkira-kira semasa membeli makanan dipasar Ramadhan dan janganlah membazir. Sepatutnya berat badan kita akan menurun semasa bulan Ramadhan tetapi malangnya ramai yang mengalami masalah berat badan bertambah.


Rahsia kesihatan dalam puasa Ramadhan adalah bersahur. Bersahur juga membezakan puasa orang Islam dengan puasa agama lain. Dengan bersahur sempurna ia akan membekalkan tenaga yang secukupnya untuk kita berpuasa hingga matahari terbenam. Jangan tinggalkan bersahur kerana jika kita tidak bersahur kita akan terlalu letih dan cenderung untuk makan berlebih-lebihan semasa berbuka. Makanlah makanan yang sihat  dan berserat tinggi semasa bersahur. Lebihkan buah-buahan, sayur-sayuran serta lauk-lauk berprotin tinggi semasa bersahur. Sahur juga adalah suatu tuntutan yang amat-amat digalakkan hingga ada ulama berpendapat ianya hampir wajib.


Di bulan Ramadhan juga adalah bulan yang sangat baik bagi perokok berhenti dari tabiat merokok yang merosakkan kesihatan. Jika seseorang boleh bertahan tidak merokok semasa berpuasa teruskanlah tidak merokok sepanjang malam. Tumpukan perhatian kita kepada ibadah serta dapatkanlah kelebihan bulan Ramadhan semaksimum yang mungkin dan lupakanlah rokok. Sia-sialah jika kita berpuasa sepanjang hari tetapi berbuka dengan rokok yang tidak putus-putus kita hisap hingga mengganggu orang lain untuk beribadah di masjid dan surau.
Ambillah peluang dengan kedatangan Ramadhan ini kita menumpukan kepada ibadah dan secara tidak lansung  kita mendapat kesihatan yang baik dengan berpuasa. InsyaAllah.

Dr Norman Mohd Norawi
MBBS, MScAARMMA (UCSI), FAGE





No comments: